GUÍA RÁPIDA DE PREVENCIÓN, DETECCIÓN E TRATAMENTO DO CIBERACOSO
Resumo do Protocolo de prevención,
detección e tratamento do ciberacoso
Definición
Enténdese ciberacoso
como aquelas situacións de acoso escolar nas que se empregan como medio as
tecnoloxías da información e da comunicación (TIC).
Se comparamos isto con casos típicos de acoso escolar,
apréciase que , por unha parte, o ciberacoso non supón agresións físicas, pero,
por outra, ten moito máis alcance tanto na dimensión espacial coma na temporal,
cunha continuidade que pode ser permanente e non limitada ao horario escolar.
Lexislación
Coa Lei 4/2011 do 30 de
xuño, de convivencia e participación da comunidade educativa, abórdase no
plano lexislativo o tratamento de situacións de acoso.
Prevención
Os profesionais do ensino deben estar atentos á maneira en
como utilizan eles mesmos os medios informáticos e coñecer o funcionamento das
novas tecnoloxías co fin de saber guiar o alumnado e aconsellar as familias.
Danse a continuación algunhas recomendacións con fin de
prever situacións de ciberacoso:
·
Aplicar
medidas de seguridade nos equipos informáticos escolares: controlar o software
instalado, as contas de usuario, o almacenamento de documentos, quen utiliza os
equipos en cada hora, etc.
·
Establecer
normas de uso dos equipos na aula: definir que pode e que non pode facer o
alumnado, como debe organizar o seu material, respectar o material doutro
alumnado, onde pode ou non pode acceder, etc.
·
Empregar
sistemas de control e filtrado: facer revisións periódicas, monotorizar os
equipos do alumnado mentres traballan (co seu coñecemento), filtrar e bloquear
páxinas, contidos ou programas non desexados, etc.
·
Realizar
un uso didáctico e controlado das redes en sentido positivo, como actividade,
incluíndo as boas prácticas, a seguridade e a prevención como contidos.
·
Detección
de problemas: documentos sobre a sintomatoloxía dos problemas e estar atento a
calquera indicio de ciberacoso ou malas prácticas.
·
Evidentemente,
en aulas que son utilizadas por varios grupos de alumnado, debe haber unha boa
coordinación entre o profesorado en canto a normas e medidas.
Criterios de
identificación (ou detección)
O ciberacoso carecterízase polos seguintes aspectos:
·
A
situación perdura no tempo. Quedan excluídas as acción puntuais que, aínda que
puidesen ser un delicto, non constitúen ciberacoso.
·
Adoita
existir contacto ou relación previa no mundo físico entre vítima e persoa ou
persoas acosadoras.
·
Existe
intención de causar dano, aínda que non sempre se dá nos primeiros estadios do
proceso.
·
Realízase
mediante o emprego de medios TIC. Pode tratarse de internet ou calquera dos servizos
asociados: teléfono móbil, redes sociais, plataformas de difusión de contidos,
foros, blogs,…
Protocolo de actuación
Ante situacións de ciberacoso aplicarase o protocolo de acoso
escolar que se desenvolve nas seguintes fases:
Primeira fase: Coñecemento da situación. Identificación e comunicación
1.1.Comunicación á dirección e rexistro
desta comunicación (Anexo 1)
1.2.Medidas urxentes de protección á
presunta vítima
1.3.Designación de un responsable de
atención á presunta víctima(Anexo 2)
1.4.Comunicación ás familias do alumnado
implicado(Anexos 3 e 4)
1.5.Designación dun responsable das
averiguacións previas (Anexo 5)
1.6.Comunicación a outros profesionais
educativos e/ou axentes externos(Anexo 6)
Segunda fase: Recollida de información e rexistro
2.1.Entrevista individual á presunta
vítima (Anexo 8)
2.2.Entrevista á/s persoas/s
presuntamente responsable/s (Anexo 9)
2.3.Entrevista ás persoas observadoras/
espectadoras (Anexo 10)
2.4.Entrevista ás familias implicadas
(Anexos 11 e 12)
2.5.Solicitude de asesoramento e/ou apoio
técnico
2.5.1.
Departamento de orientación (Anexo 13)
2.5.2.
Outros profesionais educativos e/ou axentes externos (Anexo 14)
Terceira fase. Análise da información e adopción de medidas (Anexo 15)
3.1.Adopción de medidas educativas:
Protección e apoio á presunta vítima e outras medidas dirixidas ó alumnado,
familia e equipo docente (Anexo 16)
3.2.Medidas reeducadoras para a/s
persoa/s agresora/s
3.3.Apertura de expediente (se procede).
Cuarta fase. Seguimento e avaliación das medidas adoptadas (Anexo 16)
4.1.Medidas.
4.2.Grao de consecución.
4.3.Avaliación.
Ademais teranse en conta as seguintes particularidades específicas do ciberacoso:
·
É
imprescindible conservar as probas do ciberacoso durante todo o tempo, sexa cal
fose a forma na que se manifeste. Para esta conservación poderán capturarse
pantallas en modo de imaxe e vídeo, imprimir páxinas, copias, ficheiros…
aspecto que deberá realizarse antes de iniciar calquera actuación coa posible
persoa/s agresora/s.
·
Tratar
de identificar as posibles persoas autoras do ciberacoso (atopar o seu enderezo
IP, acudir a especialistas informáticos e ás forzas e corpos de seguridade do Estado),
pero, en todo caso, sen lesionar os dereitos de ningunha persoa.
·
Contactar
coa compañía do medio empregado para cometer o acoso (compañía de teléfono,
propietario do dominio ou sitio web) coa finalidade de coñecer o procedemento
que cómpre seguir para obter a información necesaria.
·
Se
é o caso, denunciar o acoso ás forzas e corpos de seguridade do Estado que
dispoñen de unidades de delictos informáticos.
·
Todas
estas accións estarán enmarcadas na máis absoluta discreción e
confidencialidade.
Comentarios
Publicar un comentario